Siirry suoraan sisältöön

Norjan roadtrip 31.7.-9.8.2022

• tehnyt

su 31.7.

Matka alkoi Villen napatessa pakun kyytiin Justuksen, Elsan, Annan (minut) ja Einon. Kävimme Espoon varustelainaamossa hakemassa lisää telttoja, koska seitsemän henkeä tarvitsee tietenkin 7 Hilleä. Tauot olivat tarkkaan laskelmoidut, sillä yritimme ehtiä lauttaan, jolla pääsisimme Villen mökille. Hesburgerissa oli tunnin jono, joten tilasimme pitsat ja kävimme äkkiä nappaamassa ne Villen suosittelemasta Angela Mikkelistä. Ehdimme juuri ja juuri lossiin. Villen mökillä saunoimme ja ilta venähti hieman.

ma 1.8.

Illan venähdys kostautui ja lähdimme kohti Paavalin mökkiä hieman myöhemmin kuin, olimme ajatelleet. Pikainen ruokatauko Kajaanin Rosson raastepöydän äärellä virvoitti matkalaiset. Tämä oli pisin ajopäivä, joten raasteet tulivat tarpeeseen. Päivän toinen kulttuurillinen osuus oli Suomussalmen Hiljainen kansa. Paavalin mökillä meidät kestitti Paavalin vanhemmat. Pikaisen tauon jälkeen matka jatkui kohti Nuutin mökkiä. Pakun mikrossa lämmitetyt eiliset pitsat maistuivat. Pysähdyimme sillalle ihailemaan kaunista auringonlaskua. Pelasimme korttia parhaamme mukaan, mutta kortit lentelivät helposti. Saavuimme Nuutin mökille puoli kahdelta. Nuutin vanhemmat tarjosivat kalaa, joka oli herkkua. Kävimme jälleen saunassa ja menimme nukkumaan. Nyt oli koko seurue kerätty ja matka kohti Norjaa saattoi todella alkaa.

ti 2.8.

Ajelimme pari tuntia ja teimme pysähdyksen bensa-asemalla Norjan ja Suomen rajalla. Ylitimme rajan ja maisemat muuttuivat heti. Näimme vuoria ja peltoja. Kävimme burgeripaikassa lounaalla ja ajoimme kohti Nordkappia. Pysähdyimme hetkeksi meren äärelle ihailemaan maisemia. Huristelimme kapeaa mutkatietä ja usean tunnelin jälkeen päädyimme jälleen pysähtymään bensa-asemalle. Nousimme viimeisen mäen Nordkappiin sumussa. Harmiksemme huipulla oli myös sumuista emmekä nähneet maisemia. Hollantilaiset moottoripyöräilijät ottivat meistä kuvia. Yritimme käydä vessassa ja juomassa limsat mutta sisäänpääsymaksu rakennukseen, jossa vessa ja limsa olivat, oli liian kallis. Lähdimme takaisin alas ja päätimme ettemme yrittäisi nähdä Nordkapin maisemia seuraavana päivänä uudestaan vaan ajaisimme kohti Lofootteja. Pysähdyimme bensikselle siivoamaan pakuun räjähtäneitä kokiksia. Matkasimme saman pätkän  tunnelimutkatietä takaisinpäin ja pysähdyimme yhdentoista aikoihin tienposkeen tekemään tortilloja. Matka jatkuikin tästä neljään asti yöllä kohti Lofootteja. Pakussa tunnelma oli uninen. Tien varrella pörräsi paljon poroja. Yövyimme järven rannalla.

ke 3.8.

Heräsimme aamuun raikkaaseen ja iloiseen. Kylvimme järvessä ja söimme maittavan aamupalan.  Keitimme kahvit autossa ja matkasimme kohti Yykeänmuotkaa. Pysähdyimme tienvarrelle kalastamaan ja lounastamaan. Kalaa tuli ja tuikkasimme ne pakastimeen. Kävimme kaupassa ja hyppäsimme reissumme tokaan lauttaan. Lauttamatka sujui leppoisasti maisemista nauttien. Saavuimme yöpaikalle ja teimme burgerit. Unirytmimme oli jo pyörähtänyt jatkuvan valoisuuden takia ja päätimme päivällisen jälkeen lähteä pikku retkelle Blåvattnetille. Matka oli kivinen mutta taittui nopeasti. Blåvattnet oli upeampi, kuin olimme osanneet odottaa. Saavuimme juuri auringonlaskun aikaan ja saimme upeita otoksia. Pulahdimme jääkylmään veteen vaihtelevilla suorituksilla. Vesi oli kirkkaan sinistä jäätikön sulaa vettä. Kävelimme takaisin ja lähdimme katsomaan laskuvettä. Paavali oli innoissaan, koska oli toivonut kovasti retkeä merenpohjaan. Ville, Paavali ja minä kävimme merenpohjassa nauttimassa mutaisista maisemista. Näimme paljon simpukoita ja lintujen jälkiä. Pesimme kenkämme joessa ja ne olivat kuin uudet-ish. Palasimme leiriin.

to 4.8.

Suuntana Tromssa ja Senja lähdimme aamulla aikaisin kahdeltatoista matkaan. Käytimme jälleen lauttaa mennäksemme Tromssaan. Kaupunki oli kiinnostava kapeine jyrkkine katuineen ja isoine siltoineen. Kävimme ruokakaupassa ostamassa täydennystä ruokavarantoihin. Kulttuurillinen kohteemme oli puutarha, sillä se oli ainoa ilmainen, jonka nopealla googlauksella löysi. Puutarhassa kukkia enemmän kiehtoi leikkipaikka, jossa purimme ekstra energiaa. Lähdimme kiitämään kohti jälleen yhtä lauttaa, mutta emme ehtineet siihen tietyön vuoksi. Pääsimme seuraavaan. Kävimme muutamilla näkymäpaikoilla ja leiriydyimme. Ilta sujui kalastellessa ja kalaa tuli. Yöllä oli myrsky, joka kiusasi erityisesti Einoa heittelemällä hänen telttaansa ja tavaroita ympäri maita ja mantuja.

pe 5.8.

Kävimme hienossa vessassa, jonka jälkeen seurueemme suuntasi kohti rantaa. Matkasimme vaihteeksi taas yhdellä lautalla. Yritimme käydä katsomassa lasku- ja nousuvesien aiheuttamaa pyörrettä mutta näimme vain hienon sillan. Yövyimme rannan leirintä-alueella. Satoi vettä ja oli kylmä. Unohdimme ostaa kaasua, joten Ville, Justus ja Eino kiisivät äkkiä kauppaan ja kerkesivät viime minuuteilla sisään ostamaan kaasua. Kokkasimme pihvejä, bataattia ja paljon maissia. Kaikki kamat menivät ihan hiekkaan mutta ruoka oli hyvää. Rannan suihku, josta tuli lämmintä vettä, ilahdutti matkalaisia. Lampaat juoksentelivat lähistön rinteillä.

la 6.8.

Aamu alkoi bensiksellä imuroidessamme hiekkaa pois noin tunnin. Saavuimme vihdoin kunnolla Lofooteille. Menimme Nusfjordiin ja siellä kiertelimme hieman museoalueella. Kävimme syömässä lounaan ravintolassa. Ruoka oli makoisaa. Näimme kanoja aitauksessa ja ihastelimme rannan maisemia. Kiipesimme 1600 askelta ylös kukkulaa. Päivä oli sateinen. Maisemat ylhäällä olivat kävelemisen arvoiset. Ville oli hieman kipeä. Lähdimme Lofooteilta. Lautta oli 2,5 tuntia myöhässä ja saavuimme perille joskus puoli kolmen aikoihin. Torkuimme lautassa ja söimme paljon hodareita. Lähtiessämme lautasta paku ei meinannut lähteä käyntiin mutta onneksi lähtö lautasta oli ramppia alamäkeen ja auto käynnistyi. Yövyimme jälleen leirintäalueella.

su 7.8.

Nappasimme kahvit bensikseltä ja ajoimme Ruotsin puolelle. Siellä lounastimme tienposkessa. Löysimme sopivan leiriytymispaikan Örnsköldsvikissä mäkihyppymäen päältä. Kokkailimme Norjasta kalastetusta kalasta fish and chips sekä majoneesia. Kokkaus kesti myöhään ja auto jälleen sammui. Työntelimme sitä ympäri mäen pihaa kunnes se käynnistyi. Ajelimme hieman Örnsköldsvikissä Paavalin, Villen ja Einon kanssa, jotta auton akku latautuisi. Nuutti oli jo mennyt pusikkoon nukkumaan. Saimme matkan pakollisen kirkkokäynnin suoritettua käymällä sen pihassa. Nukuimme viisisteen maittavat unet pakussa.

ma 8.8.

Vierailimme Fjällräven outletissa, jota Justus oli kovasti matkalta toivonut. Vaihteeksi olimme hieman myöhässä matkalla jonnekkin. Tällä kertaa se oli Ruotsinlaiva. Onneksi kuitenkin kerkesimme viime hetkellä. Hyttivarauksemme ei ollut mennyt läpi, koska laskua ei koskaan tullut. Onneksi saimme toiset hytit. Laivalla nautimme buffetin antimista ja kiertelimme ympäri laivaa. Harmiksemme emme kerinneet laivan spahan.

ti 9.8.

Saavuimme aamulla varhain Turkuun ja matkasimme viimeisen välin takaisin Espooseen. Nukuin melkein koko matkan. Kävimme Villellä siivoamassa pakua ja veimme kaikki kotiin.

Matka oli erittäin hauska ja ehdimme nähdä paljon. Kiitos ja kuitti!